بستن

  نرگس رسولی / وزارت صنعت، معدن و تجارت گویا قصد دارد به یک‌باره قیمت بسیاری از محصولات خود را آزاد کند به گونه‌یی که تنها یک روز پس از آزادسازی قیمت محصولات لبنیاتی در بازار، شنیده‌ها حاکی است تایید نامه‌یی از سوی معاونان وزیر در دفتر محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت وجود دارد که رسما از این وزیر کهنسال دولت یازدهم خواسته شده تا دستور ورود سیمان به بازار نقره‌یی را صادر کند؛ امری که با وجود تجربه تلخ سال 89، همچنان از سوی معاونین و قائم‌مقام‌ وزیر دنبال می‌شود و این گروه معتقدند که ورود سیمان به بورس کالا می‌تواند بسیاری از مشکلات این صنعت را مرتفع کند.



هرچند تلاش خبرنگار ما برای تایید این خبر و موضع وزیر در قبال دریافت این نامه به تاییدیه رسمی نرسید اما گمانه‌زنی‌ها از مدیران میانی در راهروهای ساختمان آجری خیابان سمیه این امر را تایید می‌کند و به نظر می‌رسد همان‌طور که پیش از این نیز بارها اخبار از تعیین تکلیف سیمان تا مهر ماه خبر می‌داد وزیر و معاونین آن می‌خواهند پاییز تالار شیشه‌یی با سیمانی‌ها آغاز شود.

البته تغییر و تحولاتی که در بازار سیمان شاهد هستیم نه به دولت یازدهم که به زمان دولت نهم باز می‌گردد و در روزگاری که عدم شفافیت ارایه اطلاعات و آمار‌های صنعتی و معدنی فعالان و کارشناسان بخش صنعتی و معدنی کشور را نا امید کرده بود، به یک‌باره موضوع خروج سیمان از سبد حمایتی دولت آن هم در دوران وزارت وزیر جوان محمود احمدی‌نژاد موجب شد تا فعالان یک صنف صنعتی – معدنی به این اقدام دولت نهم با دید بهت بنگرند و با وجود تمام اما و اگرهای موجود در این اقدام با خیال اینکه دولت می‌خواهد حداقل در پایان یک دوره خود کام فعالان این بخش را شاد کند به این اقدام بنگرند. حتی برخی از فعالان این صنف به قدری از این اقدام علی‌اکبر محرابیان، وزیر جوان دولت نهم شگفت‌زده شده بودند که به طور رسمی این اقدام دولت وقت را شجاعانه خواندند و ابراز امیدواری کردند که این خروج از سبد حمایتی تکلیف تولید‌کنندگان و خریداران سیمان را حداقل در بازار مشخص خواهد کرد و می‌توان امیدوار بود که اگر تصمیمات درستی در این بازار اتخاذ شود سیمانی‌ها روزگار خوشی در دولت دهم خواهند داشت. این اقدام وزارت صنایع و معادن وقت در خرداد ماه سال 88 همزمان با روزگار انتخاباتی دولت دهم موجب شد تا در کوتاه زمانی شاهد تغییرات قیمتی در این محصول و افزایش تولید باشیم به گونه‌یی که پس از خروج سیمان از سبد حمایتی شاهد افزایش 32 میلیون تنی ظرفیت تولید و کاهش 90 هزار تومانی قیمت سیمان در بازار آزاد باشیم و این مشکل تاریخی حل شد تا دیگر کسی از رانت سیمان سخن به میان نیاورد.

در آن زمان وزارت بازرگانی وقت با اتخاذ شرط و شروطی مبنی بر تامین نیاز داخل برای خروج از سبد، قیمت را در بازار کنترل کرد تا شرایط را برای آزادسازی قیمت و ورود سیمان به بورس آماده کند، به این جهت در 8تیر ماه سال 89 یعنی یک سال پس از خروج سیمان از سبد حمایتی دولت دهم سیمان را به بورس آورد و نخستین معامله سیمانی‌ها 19 روز بعد از کلید خوردن سیمان در بورس انجام شد و سیمان کردستان با حجم یک هزار تنی وارد بورس شد که تقاضای 5 هزار تنی خریداران نوید معاملات پر رونقی را برای این کالای خاکستری می‌داد. از آن زمان تا پایان سال 90 نیز معاملات این محصول به طور مستمر در بورس کالا انجام می‌شد تا اینکه حجم کلی این بازار به یک میلیون و 69 هزار و ??? تن رسید.

براساس آمارها، از تیرماه سال 89 تا خرداد 91 در روندی خیره کننده ?? شرکت سیمانی در بورس کالا پذیرش شدند که از این بین ?? شرکت محصولات‌شان را در رینگ صنعتی و معدنی بورس کالا با تاخیر عرضه کردند و درنهایت متوقف شد.

به این جهت حال بعد از گذشت تقریبا دو سال از توقف عرضه سیمان در بورس مجددا مسوولان عالیرتبه وزارت صنعت، معدن و تجارت دست به کار شده‌اند تا سیمان را به تالار نقره‌یی بیاورند امری که بنا به اظهارات مقامات مسوول وزارت صنعت معدن تجارت مورد نظر محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر مربوطه نیز هست و وزیر می‌خواهد که حتما سیمان در تابلو بورس قیمت‌گذاری شود.

اتفاقی که مورد تایید شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان است و در گفت‌وگو با «اعتماد» با تایید نامه‌یی که قائم مقام وزیر برای تسریع در دستور وزیر برای ورود سیمان به بورس به دفتر وی داده است، می‌گوید: قائم مقام وزیر هر ماهه گزارشی از تولید و وضعیت سیمان به وزیر ارایه می‌کند که درگزارش جدید نامه‌یی را برای تسریع در تعیین تکلیف سیمان به بورس داده و خواستار ورود سیمان به بورس شده است.

وی با تاکید بر اینکه خود وزیر نیز خواهان ورود سیمان به تالار نقره‌یی است، گفت: پیش از این نیز سیمان یک بار وارد بورس شد اما به دلیل نارسایی‌ها و مشکلاتی که در این بازار به وجود آمد عملا عرضه سیمان در بورس متوقف شد.»

شیخان این مشکلات را در ارایه محصولات توسط تولید‌کنندگان و خریداران، بحث تعیین کارمزد، فروش و حتی تضمین در ارایه محصول خواند و ادامه داد: «برای اینکه مشکلات قبلی را در سری جدید نداشته باشیم جلسات مفصل کارشناسی برگزار می‌کنیم تا همه مشکلات به طور رسمی بر طرف شود و در زمانی که مجددا با دستور وزیر، سیمان در بورس عرضه می‌شود با مشکلات اینچنین مواجه نشویم.»

وی یکی از مشکلات ورود سیمان به بورس را بحث قیمت‌گذاری خواند و تاکید کرد: «در سری قبل دولت در حالی که ادعا می‌کرد نمی‌خواهد قیمت‌گذار سیمان باشد اما در نهایت با تعیین سقف قیمتی موجب شده بود تا همچنان تعیین‌کننده نرخ باشد و این بازار بورسی سیمان را متاثر می‌کرد ولی در این دور سعی داریم همه این مسائل حل و سپس سیمان را به بورس بیاوریم.»

گفتنی است، صنعت سیمان با قدمت 79 سال و با در برگرفتن حدود دو درصد از تولید ناخالص داخلی کشور، از جمله صنایعی است که نقش مهمی در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کند. ایران با برخورداری از 67 کارخانه تولید سیمان، 92 خط تولید و ظرفیت تولید بیش از 70 میلیون تن سیمان جزو کشورهای عمده صادر کننده سیمان محسوب می‌شود. تولید در این صنعت با رشدی بیش از 110 درصد، از 32 میلیون تن در سال 1383 به بیش از 70 میلیون تن در سال 92رسیده است.

این صنعت با وجود نجیب بودن و در خدمت جامعه و دولت و نظام قرار داشتن و با افزایش ظرفیت‌ها که کماکان نیز با سرمایه‌گذاری‌های قبلی ادامه دارد، متاسفانه در چارچوب سیاست سرکوب صنعت طی 10 سال گذشته از طریق قیمت گذاری غیر منصفانه روبه‌رو شده که برای سرمایه‌گذاران چیزی جز مصیبت و نکبت به ارمغان نداشته است. این سرمایه‌گذاران که عمدتا بخش عمومی و خصوصی بوده‌اند، ضمن از دست دادن ارزش بازار خود نسبت به سال 1382، وجوه نقد آنها که طی 10 سال به صورت افزایش سرمایه برای توسعه به شرکت‌های سیمانی تزریق شده است، با هزینه فرصت‌های بسیار اندک نیز قابل بازیافت نیست.

این در شرایطی است که دولت، صنعت جایگزین و مشابه که در اختیار خود بوده است (صنعت فولاد) را با قیمت‌گذاری غیرقابل مهار در بورس کالا به صورت لجام‌گسیخته، آزاد گذاشته است. هرچند که رابطه قیمت فولاد با سیمان که در طرح جامع سیمان و فولاد در دهه 80، آزاد سازی قیمت را ملاک رشد و توسعه این صنایع بیان کرده بود، میسر نشده است.

بی‌انصافی و بی‌عدالتی مسوولان در دو صنعتی که قیمت تمام شده سرمایه‌گذاری‌های آنها تقریبا با یکدیگر یکسان است، به وضوح مشاهده می‌شود. قیمت سیمان از 285,000 ریال به ازای هر تن در سال 1382 به 727,608 ریال به ازای هر تن در سال 1391افزایش یافته و تنها 5/2 برابر شد. این در حالی است که قیمت فولاد در بورس کالا از 3 میلیون ریال به ازای هر تن در سال 1382 به بیش از 20 میلیون ریال به ازای هر تن در 1391 افزایش یافت که تقریبا هفت برابر شد.


گرد آورنده : irsanat.com :( محمدرضایی )
تاریخ ارسال :  1393/6/26     
تعداد مشاهده :3804
ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : اخبار بورس


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 110
تاریخ :1403/2/26
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.